تبلیغات
حضوری برای ظهور - راز عدم ازدواج حضرت معصومه علیها السلام


در اسلام بر امر ازدواج تأکید و سفارش فراوان شده است؛ تا آنجا که در قرآن، این معجزه ماندگار الهی، آیات متعددی در این باره وجود دارد؛ از جمله می‌فرماید: وَأَنْکِحُوا اْلأَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلیم [سوره نور آیه 32] باید مردان بی‌زن و زنان بی‌شوهر و کنیزان و بندگان خود را به نکاح درآورید. اگر آنان فقیر باشند، خداوند آنان را از فضل خویش بی‌نیاز خواهد ساخت؛ زیرا خداوند وسعت دهنده و داناست.
در روایات نیز تعبیرات تأمل برانگیزی دربارة ازدواج آمده است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذاشت. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: «اَلنِّکاحُ سُنَّتی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتی فَلیس مِنّی ازدواج سنت من است؛ هر کس از سنت من رو بگرداند، از من نیست».1
حال این پرسش رخ می نماید که حضرت معصومه علیها السلام با آن مقام علمی و آگاهی که از دستورهای اسلام و سنّت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله داشت، چرا ازدواج نکرد و تشکیل خانواده نداد؟
از طرف دیگر، بر اثر موقعیت علمی و معنوی و زیارتی آن حضرت، بسیاری از دختران امروز آن حضرت را به عنوان اسوه برای خود پذیرفته‌اند که روشن نشدن راز ازدواج آن حضرت، ممکن است بهانه ای برای فرار از ازدواج باشد.
این نکته را هم اضافه کنیم که نه تنها حضرت معصومه علیهاالسلام ازدواج نکرد، بلکه هیچ یک از دختران موسی بن جعفر علیه السلام ازدواج نکردند. 


بررسی نظریات مختلف
همتا نداشتن
 گروهی براین عقیده هستند که دختران حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام مخصوصاً فاطمه معصومه علیها السلام از نظر کمال علمی و معنوی در حد بالایی قرار داشتند و کسی همسنگ و همسر آنها پیدا نمی‌شد و یکی از اموری که در تزویج دختر مورد توجه قرار می‌گیرد، هم‌کفو بودن است.
 این نظریه نمی‌تواند قابل تأیید باشد؛ زیرا اولاً سیره أئمه اطهار علیهم السلام این نبوده که دختران خود را به جهت پیدا نشدن همسنگ در خانه نگه دارند و مانع ازدواج آنان شوند، بلکه آنان، هم در قول، و هم در عمل خود، مؤمن و مؤمنه را کفو یکدیگر می‌دانستند. از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل شده است که آن حضرت فرمود: هر گاه کسی به خواستگاری دختر شما آمد که دینداری و امانتداری او را می‌پسندید (هر چند در حد دختر شما نباشد) شوهر دهید و اگر شوهر ندهید، در زمین فتنه و فساد بزرگ بر پا می‌شود.2
ثانیاً، در عصر امام کاظم علیه السلام جوانان شایسته ای از تبار امام حسن مجتبی علیه‌السلام و حضرت سیدالشهدا علیه السلام و نیز در میان شیعیان افرادی وجود داشتند که می‌توانستند همسران مناسب برای آنان باشند.
  اختناق حکومت عباسیان
 احتمال دیگر آن است که اختناق هارون الرشید و وجود خفقان در آن دوران، چنان شدید بود که حتی کسی جرأت نداشت برای پرسیدن مسائل شرعی به در خانه موسی بن جعفر علیه السلام مراجعه کند، تا چه رسد به اینکه به عنوان داماد آن حضرت رفت و آمد دائمی با خانواده موسی بن جعفر علیه السلام داشته باشد؛ چرا که همین ارتباط نسبی زمینه‌ای را فراهم می‌ساخت تا هارون به اذیت و آزار او بپردازد. البته با اینکه هارون در مواردی تظاهر به دینداری می‌کرد، ولی ستمگری بی‌رحم بود. یکی از مورّخین می‌گوید: هارون هنگام شنیدن وعظ از همه بیشتر اشک می‌ریخت و در هنگام خشم و تندی از همه ظالم تر بود.3
و همین مرد دو هزار کنیز داشت که سیصد نفر آنان مخصوص آواز خوانی و رقص بودند.4
شیعیان در عصر خلافت هارون در تنگنا و فشار قرار داشتند و کسانی چون علی بن یقطین در تقیه به سر می‌بردند و کوچک ترین حرکاتشان زیر نظر بود. نمونه بارز آن داستان لباسی است که هارون به علی بن یقطین داد. این لباس ویژه خلفا بود و علی بن یقطین آن را به موسی بن جعفر علیه السلام اهدا کرد. حضرت آن را قبول نکرد و فرمود: این لباس را نگهدار و از دست مده؛ زیرا در حادثه ای که برایت پیش می‌آید، به کار می‌آید.
چندی بعد یکی از خدمتگزاران علی بن یقطین، نزد هارون شکایت کرد و گفت: لباس مخصوص را به موسی بن جعفر اهدا کرده است. هارون بلافاصله او را احضار کرد و از لباس پرسش کرد. او گفت: آن را در بقچه ای نگه داشته ام. هارون دستور دارد تا فوراً آن را بیاورد. وقتی که نگاهش به لباس افتاد، گفت: بعد از این هرگز سخن سعایت کننده‌ای را درباره تو باور نخواهم کرد.5
این گونه قضایا نشان می‌دهد که ارتباط موسی بن جعفر علیه السلام کنترل می‌شد و از طرفی زندانی شدن امام نیز، انگیزه خواستگاری از دختران آن حضرت را کاهش می‌داد. بعد از شهادت امام وحشت بیشتری بر مردم حاکم شد و حضرت رضا علیه السلام نیز تحت نظر قرار گرفت. در زمان مأمون آن حضرت به خراسان احضار شد و بعد از یک سال، حضرت معصومه علیها السلام و جمعی از برادران او به خراسان حرکت کردند، اما در راه، حضرت معصومه علیها السلام پیش از دیدن برادر، دار فانی را وداع کرد و امر ازدواج او هم تحقق نیافت.
بنابراین راز عدم ازدواج حضرت معصومه علیها السلام و خواهرانشان، وجود اختناق شدید هارونی و مأمونی بود که باعث شد احدی جرئت نکند به راحتی به خانه موسی بن جعفرعلیه السلام و بعد از او فرزندش رفت و آمد داشته باشد و داماد آن خانواده گردد.
از طرف دیگر، زندانی شدن حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و سرانجام شهادت ایشان و احضار شدن حضرت رضاعلیه السلام به خراسان و دورافتادن از خواهران، مزید بر این علت بود.*
_____________________________________
پی‌نوشت:
1- بحارالانوار؛ ج 103، ص 220؛ حدیث 23
2-  منتخب میزان الحکمه؛ ص 234
3-  الاغانی؛ ج5؛ ص241
4-  تاریخ تمدن اسلام، جرجی زیدان؛ ترجمه علی جواهر کلام؛ مؤسسه امیرکبیر؛ ص162
5-  الارشاد؛ شیخ مفید؛ ص 293
*ویرایش از مقاله آقای سید جواد حسینی؛ نشریه فرهنگ کوثر، شماره 69؛ سال دهم ، بهار 1386




طبقه بندی: حضرت معصومه علیهاالسلام،
برچسب ها: ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به قم،
تاریخ : پنجشنبه 22 مرداد 1394 | 11:21 ب.ظ | نویسنده : مهدی شبان مسک | نظرات

  • گود ای
  • رتبه سنج گوگل

    رتبه سنج گوگل

    onvan

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم