تبلیغات
حضوری برای ظهور - مهم‌ترین رسالت رسالت پیامبران
قرآن مجید یکی از ویژگی‌های پیامبران الهی را شهامت بالای آنان برای ابلاغ رسالت الهی و عدم ترس از اقوام جاهل و لجوج شمرده است و مى‏‌فرماید: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ؛ پیامبرانى كه تبلیغ رسالت‌هاى الهى مى‏‌كردند و (تنها) از او مى‏‌ترسیدند و از هیچ كس جز خدا بیم نداشتند».[1] با کمی تدبّر در این آیه، این سؤال برای مخاطب بوجود خواهد آمد، که قرآن از کدامین تبلیغ و رسالت سخن به میان می آورد که ترس از مردم در آن وجود داشته و پیامبران الهی که مبلّغان این رسالت هستند به خاطر عدم چنین ترسی، مورد تمجید پروردگار قرار گرفته‌اند؟

اگر فقط بیان چند حكم شرعى بود كه ترس، موردى نداشت كه خداى متعال تمجید كند كه از مردم نمی‌ترسند؛ از غیر خدا نمی‌ترسند. این تجربه‏‌هاى دشوارى كه انبیاء الهى در طول عمر مبارك خودشان متحمل شدند «وَ كَأَیِّنْ مِنْ نَبِىٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ كَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فى سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا؛ چه بسیار پیامبرانى كه مردان الهى فراوانى به همراه آنان جنگ كردند. آنها هیچ گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان مى‏‌رسید، سستى نكردند و ناتوان نشدند و تن به تسلیم ندادند؛ و خداوند استقامت كنندگان را دوست دارد»[2] چه بود این رسالتى كه باید برایش جنگید؟ باید جنود الله را براى او بسیج كرد، پیش برد؛ فقط گفتن چند جمله‏‌ى حلال و حرام و گفتن چند مسئله است؟[3]
به حكم عقل و ضرورت ادیان، هدف بعثت و كار انبیا تنها مسأله گویى و بیان احكام نیست. این طور نیست كه مثلًا مسائل و احكام از طریق وحى به رسول اكرم صلی الله علیه و آله رسیده باشد و آن حضرت و حضرت امیر المؤمنین و سایر ائمه علیهم السلام مسأله گوهایى باشند كه خداوند آنان را تعیین فرموده تا مسائل و احكام را بدون خیانت براى مردم نقل كنند؛ و آنان نیز این امانت را به فقها واگذار كرده باشند تا مسائلى را كه از انبیا گرفته‏‌اند بدون خیانت به مردم برسانند، و معناى الفقهاء امناء الرسل[4] این باشد كه فقها در مسأله گفتن امین باشند. در حقیقت، مهمترین وظیفه و رسالت انبیا برقرار كردن یك نظام عادلانه اجتماعى از طریق اجراى قوانین و احكام است، كه البته با بیان احكام و نشر تعالیم و عقاید الهى ملازمه دارد. چنانكه این معنى از آیه شریفه به وضوح پیداست «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها كتاب آسمانى و میزان شناسایىِ حق از باطل و قوانین عادلانه نازل كردیم تا مردم قیام به ‏عدالت كنند»[5]
هدف بعثتها، به طور كلى، این است كه مردمان بر اساس روابط اجتماعى عادلانه نظم و ترتیب پیدا كرده، قد آدمیت راست گردانند. و این با تشكیل حكومت و اجراى احكام امكان پذیر است. خواه نبى خود موفق به تشكیل حكومت شود، مانند رسول اكرم صلی الله علیه و آله، و خواه پیروانش پس از وى توفیق تشكیل حكومت و برقرارى نظام عادلانه اجتماعى را پیدا كنند.[6]

پی نوشت:
[1] - سوره مبارکه احزاب؛ آیه 39.
[2] - سوره مبارکه آل عمران؛ آیه 146.
[3] - بیانات امام خامنه‌ای در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن كردستان 23/ 2/ 1388.
[4] - فقها امانتداران پیامبرانند؛ اصول كافى؛ جلد 1، صفحه 46.
[5] - سوره مبارکه حدید؛ آیه 25.
[6] - امام خمینی ره؛ ولایت فقیه؛ ص70.




طبقه بندی: مباحث قرآنی، مباحث اعتقادی، گفتمان اعتقادی، شبهات،
برچسب ها: حکومت اسلامی، رسالت پیامبران، حاکمیت دینی، رسالت انبیا، بعثت انبیا، ارسال رسل،
تاریخ : سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 | 10:00 ب.ظ | نویسنده : مهدی شبان مسک | نظرات

  • گود ای
  • رتبه سنج گوگل

    رتبه سنج گوگل

    onvan

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم