تبلیغات
حضوری برای ظهور - سقیفه آغاز انحراف

با رحلت پیامبر خاتم صلى الله علیه و آله، جریان نفاق قدرت یافت و با استفاده از اوضاعِ آشفته سیاسى و اجتماعى توانست خلافت را از جایگاه حقیقى خود خارج سازد و اهل‏بیت علیهم السلام را مهجور نماید.

مهجور شدن اهل بیت پیغمبر صلى الله علیه و آله منجر به مهجوریت قرآن كریم شد. و هر چه از رحلت رسول خدا صلى الله علیه و آله گذشت به این دو یادگار پیامبر صلى الله علیه و آله بیشتر ظلم شد
مهیار دیلمى در غدیریّه خود مى‏گوید:
فَیَومَ السَّقیفَةِ یَابْنَ النَّبِىِّ طَرَّقَ یَوْمُكَ فى‏ كَربَلا
وَ غَصْبُ ابیكَ عَلى‏ حَقِّهِ وَ امِّكَ حَسَّنَ انْ تُقْتَلا
اى زاده مصطفى این روز سقیفه بود كه راه كربلا را هموار كرد. از آنجا كه حقّ على و فاطمه زیر پا نهاده شد تو را كشتند. ( الغدیر جلد4 صفحه 249)
و ابوذر غفارى در كنار كعبه فرمود: 


لَوْ قَدَّمْتُم مَنْ قَدَّمَ اللَّهُ وَ اخَّرْتُمْ مَنْ اخَّرَ اللَّهُ، وَ جَعَلْتُمُ الْوِلایَةَ حَیْثُ جَعَلَهَا اللَّهُ، لَما عالَ وَلىُّ اللَّه، وَ لَما ضاعَ فَرَضٌ مِنْ فَرائِضِ اللَّه
اگر ولایت و امامت كسى را كه خداى سبحان او را مقدّم داشت مى‏ پذیرفتید؛ وَلىّ خدا محروم و درمانده نمى ‏ماند و هیچ واجبى از واجبات الهى ضایع نمى‏ گردید. ( الاحتجاج، طبرسى، ج 1، تحقیق هادى بهادرى، ص 367)
چنان كه ابن عباس به مردم بصره گفت: «اى امّتى كه در دین خود سرگردان شده ‏اید توجّه كنید! اگر آن كس را كه خدا مقدّم داشته بود پیش انداخته، و آن كس را كه خداوند واپس زده عقب مى ‏راندید، و وراثت و ولایت را در همان جایگاهى كه خداوند قرار داده مى‏ نهادید، هیچ نقصانى در ترتیب آنچه خداوند مقرّر فرموده بود پدید نمى‏ آمد و دوستى از دوستان خدا فقیر نمى‏ گشت و [حتى‏] دو نفر در حكم خدا با هم اختلاف نمى‏ كردند و هرگز افراد امّت درباره چیزى از كتاب خدا با هم درگیر نمى‏شدند! پس بچشید پیامد این تفریط و كوتاهى خود را كه به دست خویش انجام دادید
به ‏زودى آنان‏كه ستم كردند خواهند دانست كه به كدامین سرانجام دچار خواهند شد.» ( امالى شیخ مفید، ص 60)
و سقیفه نیز به‏ عنوان یك پدیده اجتماعى، ناگهانى تحقّق پیدا نكرد و ریشه‏ هاى آن را باید در عصر جاهلیت و جریانات سیاسى و اجتماعى عصر نبوّت جست و جو كرد. در حقیقت سقیفه پیامد بازگشت معیارها و ملاك‏ هاى جاهلى بود.
امام على علیه السلام در این زمینه مى فرماید: «الا وَ انَّ بَلِیَّتَكُمْ قَدْ عادَتْ كَهَیْئَتِها یَوْمَ بَعَثَ اللَّه نَبِیَّهُ»
آگاه باشید! تیره‏ روزى‏ ها درست همانند زمان بعثت پیغمبر صلى الله علیه و آله بار دیگر به شما روى آورده است.( نهج ‏البلاغه، خطبه 16)
از این دیدگاه، همه بدبختى‏ ها، انحرافات و بدعت‏هایى كه متوجّه اسلام گردید و همه ستم‏ هایى كه بر اولیاء خدا رفت، به سقیفه مى‏ رسد و همه بدبختى‏ هاى بعد از هجرت به جریانات قبل از هجرت، و همه مشكلات قبل از هجرت به بعضى از صنادید قریش منتهى مى‏ شود كه منافقانه اظهار اسلام كردند. امام درباره این عناصر فاسد در جامعه اسلامى و فرصت جویى آنان براى رجعت‏ طلبى فرمود:
«... ما اسْلَمُوا وَ لكِنِ اسْتَسْلَمُوا وَ اسَّرُوا الْكُفْرَ، فَلَمَّا وَجَدُوا اعْوانًا عَلَیْهِ اظْهَرُوهُ» (نهج البلاغه نامه16)
اینان مسلمان نشدند بلكه فقط تظاهر به مسلمانى كردند و كفر در دل پروراندند و آنگاه كه یار و همدستانى یافتند كفر پنهان خویش را آشكار نمودند.
ادامه دارد....



طبقه بندی: سیرانحراف در جهان اسلام، فاطمیه،
برچسب ها: فاطمیه،
تاریخ : دوشنبه 10 بهمن 1390 | 01:12 ق.ظ | نویسنده : مهدی شبان مسک | نظرات

  • گود ای
  • رتبه سنج گوگل

    رتبه سنج گوگل

    onvan

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم